tiistai 24. maaliskuuta 2015

Pitkä haudutus ja potkulla liikkeelle!


Jes! Olemme melkein lähtöviivalla! Jännitys tiivistyy ja monen kuukauden suunnittelun, valmistautumisen, harjoittelun, vahingosta viisastumisen ja lukemattomien testien jälkeen voimme sanoa olevamme valmiita koitokseen, jossa panoksia ei säästellä ja kaikki voimat otetaan käyttöön. Mutta, mutta. Kyseessä ei toki ole urheilusuoritus. On kyse TÖISTÄ. Eikä ihan mistä tahansa töistä, vaan oman yrityksen aloittamisesta! Ajattelimme, että jos kertoisimme tarinamme aivan alusta saakka, voisimme ehkä inspiroida niitä, jotka miettivät oman yrityksen perustamista. 

"Me" olemme Heidi & Stiina


Liikeidea syntyy hauduttamalla

Hyvät liikeideat syntyvät antamalla ajatuksen lentää. Luovuus on ehtymätön voimavara, josta usein ei hoksata ottaa kaikkea sen tarjoamia mahdollisuuksia vastaan. Pitää hetki pyristellä ja avata mieli uusille ajatuksille, ideoille ja mahdollisuuksille, ennen kuin potkaisemme itsemme liikkeelle. Jotta liikeideasta tulee hyvä, sitä pitää ensin, kuten mausteita, jauhaa pienemmiksi palasiksi. Sitten haudutellaan hetkinen kuten herkullista chaita, kunnes tuoksu on niin huumaavaa, että se suorastaan kutsuu luokseen. 



Välillä aivoriihi on hyvä keskeyttää chailla.

Hyvällä liikeidealla pitää olla siivet, jotka kantavat yli alkumetrien kuprut ja oma moottori, joka ei heti yskäise, vaan laittaa suuremman vaihteen päälle ja kaasun pohjaan!

Oma liikeideamme syntyi juuri tällä tavalla. Hauduttamalla. Kaksi vahvaa oman alansa osaajaa, olivat niin lähellä, mutta samalla niin kaukana ennen kuin lopullinen idea muokkautui. Keskustelimme pitkään siitä, mitkä asiat tuovat meille iloa, mikä tekee arjesta luksusta, mitä haluaisimme elämässämme saavuttaa ja miten voisimme olla osana jakamassa ”hyvän arjen luksusta”.


Luksusta arkeen ovat tuoneet "pakolliset" koereseptit.


Valintoja, valintoja...

Kun laitetaan kaksi yrittäjähenkistä naista yhteen, soppa ei koskaan ole valmis, vaan sitä kehitetään koko ajan paremmaksi. Mahdollisuuksia on lähes rajattomasti. Vaikeutena, ja positiivisena haasteena, onkin pitkin matkaa ollut vaihtoehtojen rajaaminen. Kaikessa suunnittelussa lähdemme liikkeelle siitä ajatuksesta, että tuotteen pitää olla sellainen, jonka itse ostaisimme. Onhan yksi tärkeimmistä asioista yritystoiminnassa juuri se, että yrittäjät uskovat ideaansa ja tuotteisiinsa. Me voimme käsi sydämellä sanoa, että suurella tunteella kehitelty ideamme kantaa hedelmää, vaikka uutisointi taloustilanteesta saattaisi pyyhkäistä monen yrittäjyyttä suunnittelevan haaveet. On vain mentävä rohkeasti tuulta päin!

Yrittäjän täytyy olla valmis tekemään kaikkea!

Jaamme yrittäjinä pitkälti samat arvot. Kokemuksen kautta tiedämme, että yrittäjien yleinen ansa, itsensä loppuun polttaminen, on lyhyt tie. Haluamme rakentaa yrityksen vankalle pohjalle ja viedä sitä eteenpäin harkituin askelin. Meille tärkeintä on perheen ja työn yhdistäminen siten, että tuloksena on tasapainoinen ja nautinnollinen elämä. Kun yrityksestä kannetaan vastuu, heijastuu se postiivisesti myös yksityiselämään. Nämä arvot näkyvät yritystoiminnassamme.

Mikä ihmeen Niipperi?

Mutta mikä liikeideamme sitten oikein on ja miten siihen päädyttiin? Esitelkäämme siis meidät; Niipperiläiset! Niipperin ydinajatus, ruoka ja tee, henkilöityy Heidissä ja Stiinassa. Tarkemmin ottaen, Heidi edustaa ruokaa ja Stiina teetä. 

Testailu innostaa nautiskelemaan isolla porukalla.


Kesällä 2014 Heidi sai aikuisopiskelut päätökseen ja valmistui restonomiksi HAAGA-HELIAsta. Suuri kysymys oli: "mitä sitä isona sitten tekisi". Kokemusta ravintola- ja cateringalalta oli kertynyt jo yli vuosikymmenen ajan, mutta jotakin uutta näkökulmaa jo koettuun piti löytää. Kokemusta oli paljon, mutta toiveena oli uusien haasteiden löytäminen työpaikassa, joka antaisi mahdollisuuden käyttää luovuutta. Sopivaa työpaikkaa ei tuntunut löytyvän ja vaikka yrittäjyys oli vanhastaan tuttua, yksin yrittäjäksi lähteminen ei tuntunut mielekkäältä.

Samaan aikaan Stiina mietti omaa ammatillista tulevaisuuttaan ja urakehitystään. Teen maahantuonti, uusien teemakujen luominen ja teen maistaminen oli ollut Stiinalle jokapäiväistä jo parin vuosikymmenen ajan. Tee ei ollut vain pelkkä työ, vaan elämäntapa. Oli kuitenkin aika uudistua, löytää uusia väyliä ja haastaa itsensä. Yrittäjyys houkutteli, mutta suurta askelta yksin yrittämiselle oli vaikea ottaa.


Stiina Intian vierailulla teeplantaasilla.

Hetken aikaa asiaa pohdittuamme, päätimme, että ryhdymme yrittäjiksi yhdessä heti kun hyvä liikeidea keksitään. ”Think outside the box” oli kultainen lanka, kun liikeideaa lähdettiin kehittelemään. Aluksi ajatukset karkasivat kauaksi omista osaamisalueistamme, mutta ei kulunut kauaakaan kun kumpikin oivalsi mitä ”Think outside the box” meidän kohdallamme tarkoitti. Olisihan se pitänyt heti oivaltaa. Yhdistetään ruoka ja tee sekä luodaan oma teebrändi! Mahtavaa! Siinä se oli, pähkinänkuoressa. Liikeidea oli syntynyt: "Tea & Catering With A Kick!" 



Teetä ja ruokaa uudella asenteella

Ajatus on yksinkertaisesti se, että tuodaan tee esille ns. uusissa vaatteissa. Teepakkaukset ovat ylellisiä ja valmiita lahjatuotteita. Kun tee pakataan kauniisti silkkipaperiin käsin viimeistellyn pakkauksen sisälle, niin tee on jotain ihan muuta kuin ainoastaan elintarvike. Se on arjen luksusta.


Demopaketteja tehtiin hirvittävällä innolla!

Cateringin kohdalla haluamme tarjota paljon enemmän kuin vatsantäytettä. Meille itselle ruoka on suuri nautinto, joka syntyy paljosta muusta kuin vain itse ruuasta. Oli heti selvää, että halusimme luoda kokonaisuuksia, joiden tyyli ja teema eroaa toisistaan. Teen ympärille oli todella mielenkiintoista lähteä luomaan teemallisia kokonaisuuksia. Meille on tärkeää, että asiakas saa mahdollisuuden kokea teen monin eri tavoin. 


Brittien iltapäiväteestä tuli My Cup Of Tea.

Aika on mennyt kuin siivillä tuotteiden kehitystyössä ja yritystoimintaa valmistellessa. Vaiheita on ollut monta monessa: teereseptiikan luomista, teehen liittyvien cateringkokonaisuuksien ideointia (lue: uskomaton määrä reseptien kokoeiluja ja herkuttelua), pakkaussuunnittelua, lukemattomien teenäytteiden maistamista, toimitilojen remontointia, kotisivujen tekemistä jne. Hommaa on ollut paljon, mutta kaikessa näkyy hyvä tekemisen meininki ja vahva ote kohta alkavaan uuteen aikakauteen yrittäjänä. 


Muksut mukana teeraadissa!

Nyt olemme jo lähellä todellista starttia. Kotisivumme julkaistiin viime viikolla, ensimmäinen teelasti saapui maahan ja tuotepakkauksia päästiin jo esittelemään. Emme oikein enää malta odottaa, että pääsemme tositoimiin!


Valmiit Niipperi-teepakkaukset.


Kerromme pian lisää mitä Niipperin ensimmäinen kevät tuo tullessaan! 



-Heidi & Stiina-

2 kommenttia:

Arkimamma kirjoitti...

Mahtavaa! Näyttää ja kuulostaa hyvälle <3

Paljon onnea uudelle yritykselle ja siitä vaan isompaa vaihdetta silmään! :)

Unknown kirjoitti...

Onnittelut hienosta liikeideasta ja onnea uudelle yritykselle! Mahtavaa että Niipperi näki päivänvalon 😉
Tuotteet on todella näyttävän näköisiä. Tuskin maltan odottaa että pääsen niitä maistelemaan.
-Päivi